GELECEĞIN TOPLUMU VE İNTERNET

Peter F. DRUCKER “Geleceğin Toplumunda Yönetim” adlı kitabında, 1990'lı yıllar ve sonrası için yönetim ilkelerinin değişimini ortaya koyduğu gibi geleceğin toplumunuda anlatmaya çalışıyor. Bu öngörülerinin temelinde de Bilgi Devrimi ve gelecekte bilginin nasıl daha değerli bir araç olacağını açıklıyor. İnternet Yönetim'in kullandığı, kullanması gerektiği en etkin araçlardan biri konumuna geldi. Demoraksi denilince akla ilk gelen nasıl Fransız İhtilali ise Bilgi Devrimi denilince çoğunluğun söylemlerinde de internet var. İnternet bilgi devrimini hızlandırdığı gibi kontrolsüz kullanım sonucu bilgi çöplüğünü de yanında getiriyor. Yöneticileri faaliyetlerinde ve sonuç üretmeye yönelik çalışmalarında desteklemek, onların çalkantılı, tehlikeli, hızlı değişen ekonomik, toplumsal ve teknolojik ortamlar içinde faaliyette bulunmalarına yardımcı olacak kuralları Bilgi Devrimi ve Toplum çerçevesinde açıklamak gerekliliği doğuyor. İnterneti salt kaynak olarak gösterip Toplumu bundan ayrıştırmak ne kadar doğru? Halen hali hazırdaki çoğu internet kullanıcısı için bu alem büyük çaplı bir sosyalleşme platformu.

Peter F. DRUCKER'ın Bilgi Toplumu, İş Fırsatları, Değişen Dünya Ekonomisi ve Gelecek Toplum adlı dört bölümden oluşan kitabı, bilgi devrimini ve onun oluşturduğu bilgi toplumunu analiz ederek başlar.

Ekonomi, insan, yönetim ve organizasyon kavramları üzerine gelecekte beklenen değişimler elebetteki öngörülebilir, test edilebilir veriler üzerinden incelenebilir. Ama değişimin hızı artık beklediğimiz gibi değil. Öngörülerimiz bir sabah uyandığımızda ortadan kaybolmuş olabilir.

Etkilerinin daha yeni yeni hissedildiği e-ticaret ve internet kavramlarını irdelemeye çalıştığımızda aslında kullanılan araçların değişimi benzer sonuçlara sebep verebilir. Tıpkı Demiryollarının dağıtım kanalı olarak kullanılmaya başlandığı zaman Sanayi devrimindeki değişme ne ise internetin dağıtım kanalı olarak kullanılması ve e-ticarette Bilgi devrimi için aynı etkilere sebep oluyor, olacak...


E-ticaret diğer çok uluslu şirketler gibi farklı coğrafyalara dağılmış imalat, montaj, dağıtım gibi unsurları bir noktada “com” ibaresin de birleştiriyor. Özellikle Amazon.com’un internet üzerinden kitap satışındaki başarısı bu güçlü dağıtım kanalının doğru kullanıldığında nasıl bir fırsat sunduğunu açıkça göstermekte. Kitabın paketlenmesi ve kargo ile gönderilme masrafları oldukça düşük. Farklı ürünler düşünüldüğünde farklı stratejilerin kullanılması gerekmekte, tabi bu stratejiler yine e-ticaret ile birlikte güçlendirilmekte. Bir firma Japonya’da teslimatı zor ürünler için 7eleven firması ile anlaşarak internet üzerinden satmış olduğu ürünlerin teslimatlarını 7eleven marketlerinden müşterilerine yapmakta, marketler zincirinin bu şekilde kullanılması müşterilerin istedikleri ürünü hemen alabilmelerini sağladığı gibi Şirkette dağıtım kanlarlını etkin bir şekilde kullanma başarısı gösteriyor. Bilginin bu yeni sistemde rolü oldukça fazla.

Peter F. Drucker’a göre tüm yönetici ve liderlerin anlaması gereken “Yeni Ekonomi” değil, “Yeni Toplum”dur. Çünkü Bilgi Devrimi Toplum ile içe içe geçmiş bir unsurdur. İnternet kullanımının artık 6-7 yaşında başlandığını düşündüğümüzde Peter F. Drucker’ın geleceğe yönelik tahminlerinde Bilgi Toplumunun neden bu kadar önemli olduğunu daha iyi anlayabiliriz.

Yeni Toplum’u şekillendiren üç trend;

* Genç nüfusun azalması
* Üretimin azalması
* Bilgi devriminin yükselişi


Bu unsurlar göz önüne alındığında şirketlerin çalışanlarını ellerinde tutması, özel projeler için dışarıdan destek almaları ve bürokrasi - işçi maliyetlerini azaltmaları için dışarıdan -insan kaynakları şirketleri- bu gereksinmeleri karşılamaları oldukça popüler olmuştur. Daha da etkin bir şekilde kullanılması yönetimin işe odaklanmasını sağlamaktadır.

Yöneticiler için kısa vadede yönetim çok caziptir. Fakat yapılması gereken -ama sıklıkla göz ardı edilen- kısa vade ve uzun vade arasında denge kurmaktır. Peter F. Drucker, -değişimi öngörebilmek- sistemin mekanik yapısının uygulanmasının daha zor olduğu bir döneme girildiğinden bahsetmekte. Bilgi emekçilerinin maliyetlerinin artması buna paralel gelişmiş ülkelerde yaşanan nüfus azalmaları buna çok büyük etken. Organik yapı çalışanların şirkete bağlı hareket etmelerini için daha etkin kullanıldığında olumlu sonuçları da beraberinde getirecektir. Bir işletme içerisinde barındırdığı tüm farklı grupların arzulanan ürünü üretecek şekilde birleşmesini sağlamalıdır.

Gelecek, toplum ve bilgi üzerine şekillenecek, Sadece yönetim ve işletme değil ikisinin arasında şimdi de dikkate alınması gereken sivil toplumda var. İnternet Sivil toplum örgütlerininde etkin kullandığı bir araç. Ve tepkilerini hemen gösterebilmeleri için en hızlı çözüm.


Geleneksel iş gücünü üretken ve verimli hale getiren sistemdi. Sistem zaten doğru işleyebilmesi için bilgiyi bünyesinde bulundurmak zorundaydı bu sayede tek tek her bir işçinin fazla bilgi ya da becerisi olmaksızın iş görmesine imkan vermekteydi. Bilgiye dayalı bir organizasyonda ise sistemi üretken yapan birey işçinin üretkenliğidir. İşçi geleneksel iş gücünde sisteme hizmet eder, bilgiye dayalı iş gücünde ise tam tersi bir durum söz konusudur. Asıl olan işçidir ve sistem işçiye hizmet eder.

PETER F. Drucker, Gelecek toplumun bir bilgi toplumu olacağını dile getiriyor. Bilginin sınır tanımaması herkesin bilgi edinebilmesini ama herkesin galip gelemeyeceğini bunun sonucunda da bilgi toplumunun hem organizasyonlar hem de bireyler için son derece yarışmacı bir hale geleceğini öne sürüyor.

Japonya ve Kore örnekleri dikkate alındığında Kore’nin 40 yıl gibi kısa bir sürede –bilgi sayesinde- nasıl etkili bir oyuncu olduğunu, Japonya’nın değişimi yakalama konusunda, yaptığı hatalar kadar karar vermede hızlı davranması ile nasıl avantaj kazandığını görüyoruz, geleceğe yönelik önermelerin bilgi devrimini ve onun oluşturduğu bilgi toplumunu analiz ederek başlayacağını ifade etmek herhalde yanlış olmaz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

“Biz hiç beceremedik Sevmeyi de Terketmeyi de”

Özgürlük mü Mutluluk mu ?