MAHREMİYET, ÇALIŞAN VERİMLİLİĞİ VE ŞİRKETİNİZİN İMAJI

Sophos’un yaptığı Facebook araştırmasına göre kullanıcıların yaklaşık %41’i e-posta adresi, doğum tarihi ve telefon numaralarını bulunulan networkteki herkesle paylaşıyor. Çoğu durumda kullanıcının aile fotoğraflarına, hobilerine, önceki/şimdiki işverenlerine ve diğer kişisel bilgilerine erişmek de mümkün. Kimlik hırsızları bu kişisel bilgilerden kullanıcının parolasını tahmin etmeye çalışmakta, bunda başarılı olamasa bile bu kullanıcıların mail adreslerini spammerlara(ticari amaçlı mail gönderenler) pazarlamakta, diğer kişisel bilgilerinden çıkar elde etmeye çalışmaktadır. Pek çok kullanıcı, arkadaşlarına ve ailelerine ait bilgileri çekinmeden –çoğu durumda bilinçsizce- milyonlarca Facebook kullanıcısıyla paylaşmaktadır.

Facebook’un güvenlik özellikleri aslında pek çok sosyal network sitelerinden çok ileride olmakla birlikte kullanıcılar bu güvenlik ayarlarını uygulamamakta, Facebook’ta nasıl güvenle online kalabileceklerini bilmemektedir.
Risk altında olanlar sadece ev kullanıcıları değil. İş ve diğer organizasyonlar da çalışanlarının bilgi ve diğer olası menfaatlerini çalan bu siber suçluların kurbanları olabilir.
Bir Sophos anketi, sadece güvenlik kaygılarından dolayı değil aynı zamanda iş verimliliğinin düşmesinden duyulan endişeden dolayı çalışanların %50’sinin işyerinde Facebook’a erişmek konusunda kısıtlandığını gösteriyor.
Şirketler aynı zamanda çalışanlarının Facebook’a kendilerini zor duruma düşürebilecek materyaller(belge, görüntü, resim vs.) yayınlamasından da endişe ediyorlar.

‘FACEBOOKING’E KARŞI ‘FACEBLOCKING’
2007’nin ortalarında Londra’daki pek çok şirket, çalışan verimliliğini Facebooking rüzgarından korumak için Faceblocking kartını kullanarak siteyi engelleme yolunu seçti. Bir araştırmaya göre yaklaşık 850.000 kayıtlı kullanıcısı olan Londra’da bu oran %66. İngiliz şirketlerinden British Gas’ın sözcüsü;
“Diğer büyük şirketlerde olduğu gibi bizim de porno, spam ve facebook’u engelleyen bir firewall’umuz var. Ama çalışanlarımızın belirli zamanlarda bu tür kısıtlamalar olmadan nette sörf yapabilecekleri cafelerimiz, özel alanlarımız da var” şeklinde konuştu.
Bir başka şirketin yöneticisi
“Bugünlerde iş sözleşmelerinin çoğu, internet kullanımının sadece iş kapsamında olması gerektiğini belirten maddeler içeriyor. İş için gerekli bir araç olduğunu kanıtlayamadığınız sürece bu tür sitelere erişememeniz gerekiyor” dedi.
İşyerinde Facebook kullanımı ile ilgili Avustralya’nın Sydney Morning Herald gazetesinde yayınlanan bir rapor ise Facebook’un Avustralya ekonomisine yıllık maliyetinin 5 milyar dolar olduğunu iddia etti. Rapora göre her bir çalışanın günde yaklaşık bir saatini Facebook’ta harcaması durumunda bunun şirkete olan yıllık maliyetinin 6200$’dan fazla olacak. Rapor aynı zamanda Avustralya’da 800.000 işyeri olduğunu ve kendileriyle görüşülen çalışanların %43’ünün işyerinde Facebook erişiminin yasaklandığını söylediğini yazıyor.
Öte yandan meseleye işveren - çalışan arasındaki güven ilişkisi düzeyinde bakanlar ise çalışanlara ‘onlara güvenilmediği’ duygusunu vermemek için erişimin engellenmemesi gerektiğini söylüyorlar. Bunlardan biri olan İrlanda’lı yönetici koçu ve medya stratejisti Krishna De, “
Why employers should not ban at work” başlıklı makalesinde olası bir yasaklamanın çalışanlarla patron/yöneticiler/şirket arasındaki güven ilişkisini zedeleyebileceğini ve yine de erişimin engellenmesi kaçınılmazsa bunun açık ve esnek politikalarla uygulanması ve personele bu konuda gerekli açıklamaların yapılmasını öneriyor.

Genel Facebook İstatistikleri

Türkiye İstatistikleri
Türkiye’deki kullanıcı sayısı 794.000. Kasım sonuna kadar bu sayının 1.000.000’u geçmesi bekleniyor.
Kullanıcı sayısı bakımından Facebook kullanan 55 Ülke arasında 25. sırada
Son 3 hafta içinde 500.000 kişi üye oldu.
Türkiye’de en fazla ziyaret edilen 2. internet sitesi.

Genel Büyüme
48 milyondan fazla aktif kullanıcı
Ocak 2007’den beri günde 200.000’i aşan yeni kullanıcı
Ocak 2007’den beri haftalık ortalama %3’lük büyüme
Kayıtlı kullanıcı sayısı bugün itibariyle Eylül 2006’daki kullanıcı sayısının iki katını geçti.

Demografi
55.000’in üzerinde bölgesel, iş-ilişkisel, üniversite öğrencileri ve yüksek okul öğrencilerine özgü network
Facebook kullanıcılarının yarıdan fazlası üniversite dışından
En hızlı büyüyen kullanıcı demografisi 25 yaş ve altındaki kullanıcılar

Kullanıcı Ziyaretleri
Amerika’da en fazla ziyaret edilen 6 siteden biri(www.comscore.com verilerine göre)
Aylık 54 milyar sayfa gösterimi
Aktif kullanıcıların yarıdan fazlası siteyi her gün ziyaret ediyor.
Kullanıcılar günde ortalama 20 dakikalarını sitede harcıyorlar(
www.comscore.com verilerine göre)

Uygulamalar
İnternet üzerindeki 1 numaralı fotoğraf paylaşım uygulaması
Facebook’un fotoğraf paylaşım uygulaması, piyasadaki 3 fotoğraf paylaşım sitesinin toplamının iki katından daha fazla ilgili çekiyor.
Günlük 14 milyondan fazla fotoğraf yükleniyor
Site üzerinde 6 milyondan fazla aktif grup

Uluslararası Büyüme
Kanada, 6 milyondan fazla aktif kullanıcısıyla Amerika dışındaki en fazla kullanıcıya sahip ülke
İngiltere, 5 milyon aktif kullanıcı sayısıyla üçüncü en hızlı büyüyen uluslararası network
Aktif kullanıcılar bazında Amerika, Kanada ve İngiltere dışındaki en fazla kullanıcıya sahip diğer ülkeler Avustralya, Norveç, Güney Afrika, İsveç, Mısır, Hindistan ve Meksika.

Platform
· Facebook platformunda çalışan 5000’in üzerinde uygulama
· Bu uygulamalara günde ortalama 100 uygulama ekleniyor.
· Kullanıcıların %80’den fazlası en az bir uygulama kullanıyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

“Biz hiç beceremedik Sevmeyi de Terketmeyi de”

Özgürlük mü Mutluluk mu ?